1976 – Der indføres toveringskrav

Efter en bestyrelsesbeslutning blev der pr. 1. marts 1976 indført tatoveringskrav for alle OES-hvalpe.

Årets Special Show blev holdt i Roskilde med den engelske dommer mrs. Murray, som efter udstillingen oplyste, at hun var meget begejstret for den høje kvalitet, de danske hunde havde. Dog fandt hun, at pelsene var lidt bløde.

Klubbens formand, Ivan Olesen blev samme år autoriseret som eksteriørdommer for Old English Sheepdogs, og Hans Ove Pedersen blev autoriseret lydighedsinstruktør for klasse 2. Efter at Birgitte Schjøth bestod den autoriserede lydighedsinstruktørprøve i klasse 1 + 2, var klubben nu oppe på i alt tre lydighedsinstruktører.

Det lykkedes for fem danskejede OES’er at blive champion her i 1976. Det var Gyda Ersgaard’s to hunde “Jolly Bears Guttorm” og “Jolly Bears Desiree”, samt “Salceriss Bess” (ejer: Knudstrup Olesen), “Danwill Blues Fascination” (ejer: Karen Larsen) og endelig “Charisma Chief Chincoteaque” (ejer: Hanne og Ingrid Nissen).