1993 – Lovbefalet registrering og mærkning af hunde

Klubben havde i disse år et uhyre stort aktivitetsniveau med et rigt varieret udbud. Men trods denne store aktivitet lykkedes det ikke klubben at nå det mål, man havde sat sig med hensyn til antallet af medlemmer. Målet var sat til 400, men man kom kun op på 302 medlemmer.

Klubben arbejdede fortsat med en udvalgsstruktur, og her i 1993 blev der udarbejdet vedtægter for alle udvalg med arbejdsbeskrivelser og præcisering af udvalgenes kompetance.

Den i dag så velkendte ordning med registrering og mærkning af alle hunde trådte efter en folketingsbeslutning i kraft den 1. januar 1993. Ordningen gjaldt alle hunde født efter denne dato.

I bestræbelserne på at skaffe så mange nye medlemmer til klubben som muligt, indførte OES Klubben fra dette år en ordning gående ud på, at klubbens opdrætsmedlemmer for hver hvalpekøber, de fik indmeldt i klubben for første gang modtog en påskønnelse herfor på 50 kr.

Birthe Brolykke havde stadig utrolig stor udstillingssucces med sin hanhund DKCH Shag-A-Rag Follow My Leader, som i den forløbne sæson endnu engang kunne smykke sig med titlen årets hund.

Årets lydighedshunde blev i klasse 1 med 99 point Lykkegårdens Moby Dick med fører Birgitte Bruun. Ole Munch Petersen og hans LP1 LP2 Aloha blev med 145 point bedst i klasse 2. Mens Erik Overbye og DKLCH Great Danish Ladykiller blev bedst i klasse 3 med 200 point.

Pr. 1. januar dette år trådte et nyt sæt hvalpelisteregler for klubben i kraft. Disse nye regler skulle danne grundlag for en god opdrætteretik indenfor Old English Sheepdog Klubben i Danmark.

Efter at OES Bladet’s bagside i en længere periode havde været brugt til annonceplads, vendte aktivitetskalenderen med februarnummeret tilbage på sin gamle plads.

Dette års generalforsamling bød ikke på de helt store armbevægelser. Ved bestyrelsesvalget blev Hans Ove Pedersen genvalgt og kunne hermed fortsætte som klubbens formand. Lisa Thielfoldt Nielsen blev kåret som årets medlem. – Klubbens hidtidige næstformand Birgitte Schjøth havde valgt at forlade bestyrelsesarbejdet, og næstformandsposten blev i den sammenhæng overtaget af Christian Bendix.

I begyndelsen af året blev OES Biblioteket overtaget af Elsebeth Dahl Olesen.

Årets Specialshow i Fredericia blev dømt af den engelske dommer Clarice Masterson, som placerede Birthe Brolykke’s Shag-A-Rag Follow My Leader som Bedst i Racen. Efterfølgende udtalte dommeren, at hun gennemgående havde fundet tip-top kvalitet hos de udstillede hunde med gode, sunde bevægelser og temperamenter. Clarice Masterson kom også ind på haleproblematikken, idet hun konstaterede: “Derudover vil jeg sige, at jeg holdt meget af at dømme jeres babyhvalpe med eller uden haler. Det var ikke noget problem for mig at dømme hundene med haler, selv om jeg ikke er vant til det.”

Forsiden af dette års juninummer var prydet af OES Klubben’s nye logo, som var udfærdiget af Carl Lichtenberg Crone. Dette logo er stadig klubbens bomærke. – Også på anden måde var juninummeret lidt specielt, idet det var det sidste blad, der blev lavet på klippe-klistre-manér. Fremover kunne redaktøren gøre brug af klubbens nyindkøbte PC’er.

Dette års OES Euro Show skulle dømmes af Stuart Mallard og var henlagt til Spanien, hvor den danske delegation tog pænt for sig af retterne. Pennylane Fly-Ball blev af Marlene Thorup Pedersen ført frem til en placering som 2. bedste tævehvalp. Også Winnie Klarlund kunne være stolt, da hendes Vigilat’s New Dutch Dempsey blev 4. bedste han i åben klasse. Birthe Brolykke og Shag-A-Rag stillede op i den hårde championklasse og blev her placeret på en meget fornem 3. plads.

Og mens vi er ved det internationale udstillingsstof, skal det lige nævnes, at en stor ære overgik klubben (efter princippet: når det regner på præsten, drypper det på degnen), da Birgitte Schjøth dette år var inviteret til at dømme i racens hjemland. En gestus, der bestemt ikke overgår alle kontinentale OES-dommere.

I sidste halvdel af året blev der afholdt lydighedslandskamp mellem Danmark og Sverige med deltagelse af i alt 20 hunde. Det blev Sverige, der løb af med sejren.

Klubben fik en ny lydighedsinstruktør, da Henry Høitbjerg bestod instruktørprøven i klasse 1.

Året kunne mønstre fire ny danskejede champions: Fluffy Danish Dairymaid (opdrætter og ejer: Annelise Harsmann); Larnando’s Eyes For You (opdrætter: Inge Laernoes; ejer: Gitte Jensen); Shaggy Danes Coca Cola (opdrætter og ejer: Lissi og Erik Juul);Vigilat’s New Dutch Demsey (opdrætter: E. Ter Mors; ejer: Winnie Klarlund).

“Det er sjovt at være medlem af Old English Sheepdog Klubben i Danmark” – dette har været klubbens optimistiske slogan siden 1993, da Lisa Thielfoldt Nielsen første gang lancerede det.